Sektor transportu samochodowego, który oparty jest na używaniu pojazdów elektrycznych, określa się jednym słowem: elektromobilność. Nie da się ukryć, że elektromobilność na świecie przyśpiesza i rozwija się coraz dynamiczniej. Dotyczy to również Polski, ale proces wdrażania pojazdów elektrycznych stanowi niemałe wyzwanie organizacyjne i technologiczne. Jednak bez względu na trudności elektromobilność w Polsce i jej przyszłość zapowiadają się obiecująco.
Struktura Krajowego Systemu Energetycznego
W Polsce istnieje Krajowy System Energetyczny. Ów system składa się z trzech głównych podsektorów:
- wytwórczego;
- przesyłowego;
- dystrybucyjnego.
Podsektor wytwórczy to obiekty, które generują energię elektryczną. Należą do niego elektrownie dołączone do krajowej sieci przesyłowej i dystrybucyjnej. Podsektor przesyłowy odpowiada za stabilną pracę krajowej sieci przesyłowej. Jest ona zbudowana z linii i zautomatyzowanych opomiarowych stacji elektroenergetycznych. Podsektor dystrybucyjny ma za zadanie rozdzielać energię i zasilanie odbiorcy końcowego.
Przyszłość polskiej energetyki
Struktura KSE wskazuje na liczne kwestie, z którymi będzie musiała uporać się polska energetyka. Dotyczy to głównie sieci dystrybucyjnych i rozdzielczych. Jednym z najtrudniejszych wyzwań będzie dokonanie pełnej automatyzacji sieci dystrybucyjnych i możliwość pracy w układach zamkniętych. Jest to kluczowy aspekt do poprawy niezawodności zasilania i kompensacji przewidywanego negatywnego wpływu nowych technologii podłączonych do KSE po stronie odbiorcy końcowego.
Sieci średniego i niskiego napięcia będą automatyzowane w taki sposób, aby spełniać wymogi idei smart w obszarze elektroenergetyki. Ma to znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Trzeba jednak powiedzieć, że obecna infrastruktura elektroenergetyczna na poziomie sieci dystrybucyjnej i rozdzielczej, nie może osiągnąć odpowiednio wysokiego poziomu niezawodności dostaw energii, ponieważ elektromobilność w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie.